Livraison (2).jpeg

De mazoutprijs staat op het hoogste niveau sinds november

12 februari 2024
De mazoutprijs in België staat op het hoogste niveau sinds november 2023. We leggen het voor u uit.

De mazoutprijs schommelt elke dag in functie van een aantal factoren en staat vandaag op zijn hoogste niveau sinds november 2023. Op 10 februari steeg de prijs boven de symbolische grens van één euro per liter. Een terugblik op de afgelopen weken.

 

Een gunstige maand januari

 

Wanneer we terugkijken naar het begin van dit jaar zien we dat de mazoutprijs in die periode relatief stabiel is gebleven. In tegenstelling tot de afgelopen maanden vielen er geen snelle prijswijzigingen te noteren.

 

Januari begon zelfs met de laagste mazoutprijs sinds juli 2023. Zo betaalde u op 3 januari een bedrag 1.753,40 euro voor een bestelling van 2.000 liter (0,8767 euro/liter).

 

De volgende weken bleef de mazoutprijs schommelen, maar dan wel binnen een algemene stijgende trend.

 

Een bewogen maand februari

 

Februari was dan weer een meer turbulente maand. Volgend op de stijgende trend van de afgelopen weken doorbrak de prijs per liter mazout zelfs de grens van één euro. We moeten al teruggaan tot de maand november om een dergelijk niveau te zien.

 

De prijsstijging is snel gegaan. Tussen 6 februari en 10 februari steeg de prijs per liter brandstof van 0,9305 euro naar 1,0013 euro. De prijs voor een bestelling van 2.000 liter ging bijgevolg van 1861 euro naar 2002,60 euro. Een stijging met maar liefst 141,60 euro.

 

Uit dergelijke vaststellingen blijkt hoe belangrijk het is om de evolutie van de mazoutprijs te volgen. Het helpt u namelijk om het beste moment voor uw bestelling te bepalen.

 

Hoe zal de mazoutprijs evolueren?

 

De laatste maanden hebben aangetoond dat de mazoutprijs door heel wat factoren wordt beïnvloed.

De olieprijs heeft de grootste invloed op de prijs van mazout. Het zwarte goud is onderwerp van heel wat internationale inspanningen waardoor de prijs ervan dagelijks evolueert.

 

SInds oktober 2023 hebben de aanvallen in de Rode Zee opnieuw de kwetsbaarheid van het wereldwijde zeeverkeer bij een aantal strategische doorgangspunten aangetoond. De Houthi's, Jemenitische rebellen, hebben het gemunt op burger- en militaire schepen die door de Rode Zee varen, waardoor de scheepvaartroutes door de zeestraat Bab-el-Mandeb en het Suezkanaal aanzienlijk worden verstoord.

 

Daarnaast blijft de OPEC vasthouden aan de vermindering van het aantal geproduceerde vaten per dag.

 

Andere spanningen, zoals het conflict tussen Oekraïne en Rusland, blijven ook hun invloed hebben op de olieprijzen.

 

Lees ook:

 

De criteria om een goede mazoutleverancier te kiezen

Hoe wordt aardolie verwerkt tot stookolie?